fredag 9 oktober 2009

Hästböcker, del 2

Fortsättning på förra blogginlägget om hästböcker...

Böcker om hantering och skötsel
Förstå din ridhäst - Den bästa uppslagsboken jag har oavsett om man vill veta mer om sadelinpassning eller hovens uppbyggnad.

Förstå din islandshäst - samma författare och i princip samma bok som ovan, fast inriktad på islandshästar förstås. Jag köpte den när jag hade en islandshäst och tyckte den var så bra så jag köpte boken ovan när jag skaffade en "vanlig häst, så vanlig man nu kan tycka att Xipo är...

Hästens näringsbehov och utfodring - Uttömmande bok om allting när det gäller hästens mat. Men lite väl krånglig om det enda man vill är att lära sig räkna på en foderstat. Jag antar att en är bra om man odlar sitt eget hö...

Hästägarens handbok - Den här hade jag glömt bort att jag ägde. jag antar att det beror på att jag har hittat information jag behövt i andra böcker.

Att köpa häst - Kanonbra häfte som jag beställde från Agria för 50 kr. Ett jättebra stöd när jag köpte häst första gången. Jag hoppas det fortfarande går att beställa.

Boken om horsemanship - Jag är inte vän med vad man kallar "natural horsemanship". Jag är imponerad av de som är duktiga och jag har försökt läsa mig till och tagit några lektioner, men varje gång verkar det ställa till mer i bandet jag har med min häst än det hjälper oss. Övningarna i den här boken kan säkert hjälpa många, men jag gav upp innan jag ens gjort klart kapitlet med ledövningar.

The revolution in horsemanship - Jag köpte denna för den fick så bra omdömen på Amazon. Jag missförstod lite syftet med boken, det är snarare en historie och bakgrundsbeskrivning om "natural horsemanship" och hur det utvecklades av cowboyer i USA än en lärobok. Då man inte har den hästtraditionen om "breaking in horses" hör i Sverige så känns det inte så revolutionerande.

Creating a bond with your horse - I "natural horsemanship" finns en övning/teknik som ibland kallas "Join-Up", som jag förstår det är det en rätt krävande övning som inte är så lätt för nybörjare att få till bra. Den här tunna boken beskriver den i detalj, men det visste jag inte när jag köpte den, jag gick egentligen bara på titeln.

Hälsoråd för häst - Den bästa boken om hästens sjukdomar och som finns på nästan alla apotek. Läs den endast i små doser annars så blir man hypokondriker åt sin häst. Men den är kanon att slå upp i om man till exempel vill veta vad mugg eller ringorm är för något...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar