fredag 9 oktober 2009

Hästböcker, del 3

Om man nu vill ha ett litet men gott bibliotek med hästböcker skulle jag rekommendera de här:
  • Förstå din ridhäst av Rikke Mark Schultz
  • Hälsoråd för häst från Apoteket
  • Ridinstruktion, fastställd 1930
  • Balans till häst: ryttarens sits av Susanne von Dietze
Jag saknar en bra bok om foderhållning i listan.

Om man vill ha en modernare heltäckande bok om ridning så har jag precis lånat Stora boken om ridning av William Micklem på biblioteket. Jag har inte hunnit läsa den, men det jag har läst och resten jag har ögnat igenom verkar vara bra...

Sen har jag en för lång lista på böcker jag är lite intresserad av att läsa/köpa, den ser ut så här:
  • Classical Schooling with the Horse in Mind: Gentle Gymnastic Training Techniques av Beran, Anja
  • Cross-Train Your Horse: Book One: Simple Dressage for Every Horse, Every Sport av Harris, Susan E.
  • DRESSAGE av LOCH, SYLVIA
  • Dressyrens grunder - The View from C av Specht, Dietmar
  • Dressyrskola av Lindgren, Anders
  • Effective Teaching and Riding: Exploring Balance and Motion av Meyners, Eckart
  • Klaus Balkenhol: The Man and His Training Methods av Schoffmann, Britta
  • Rid i harmoni med hästen av WOOD, PERRY
  • Riding Logic: Transform Riding Skills to Art on Horseback with Classical Lessons in Flatwork and Jumping av Museler, Wilhelm
  • Schooling Exercises In-Hand: Working Towards Suppleness and Confidence av Hilberger, Oliver
  • Classical Horsemanship for Our Time: From Basic Training to the Highest Levels of Dressage av Froissard, Jean

5 kommentarer:

Kajsa sa...

Jag är tyvärr inte alls lika påläst på häst/ridlitteratur idag som jag var för ett antal år sedan då jag arbetade med det dagligen. Men ändå - ett par tips från mig:
När det gäller utfodring använder jag mig rätt mycket av SLUs häfte Utfodringsrekommendationer för häst. Ett urtråkigt häfte utan en enda fyrfärgsbild... men användbart, särskilt när jag skriver "Koll på foder" i Ridsport. Dessutom prenumererar jag på Foderbladet som presenterar aktuell forskning inom området.
Anders Lindgrens Dressyrskola gillar jag också, och den skiljer sig ju en del från andra ridläror i och med att den bygger på övningar. Tyvärr är övningarna gjorda för lång bana, och jag har bara 20x40, så jag måste modifiera alla övningar. Annars är ju jag uppvuxen med Tibblins Ta tyglarna, som var ungefär hela utbudet när jag var tonåring! Trots det avskräckande namnet gillar jag också Proffsryttarens ridlära av Hölzel och Plewa. Det är också en "uppslagsbok" som är uppbyggd enligt principen att en rörelse beskrivs, olika problem med rörelsen presenteras tillsammans med tips för hur man löser dem.
Balans till häst har jag pinsamt nog inte läst, trots att den står i min bokhylla både på tyska och svenska... (det första dessutom helt i onödan då jag är urkass på tyska). Det kanske bör bli nästa projekt? I gengäld kan jag varmt rekommendera Mary Wanless Ride with your mind - min favorit för tillfället.

Ulrik sa...

Foderhäftet från SLU verkar vara precis vad jag letar efter. Typiskt nog funkar inte sidan där man beställer publikationer från SLU.
Proffsryttarens ridlära verkar vara väldigt lik Dressage School, så jag hoppar nog den tills vidare...
Om bokköparlusten faller på får det väl bli Anders Lindgrens bok och så ska jag kika på Mary Wanless...

Ulrik sa...

Hmm...
Jag hittar flera böcker med titeln Ride with your mind av Mary Wanless på www.amazon.co.uk.

Helena sa...

Jag kan rekommendera "Den klassiska ridläran" av Alois Podhajsky som tidigare var överberidare på Spanska Ridskolan. Boken är ungefär lika mycket galenskap som vettigheter, så man får sortera lite, men mycket är extremt användbart.
Dessutom är den svenska översättningen gratis och går att ladda ner på http://www.olby.se/Podhajsky/

Ulrik sa...

Tack för tipset. Ska genast utforskas.
Hoppas jag kan skilja vettigheterna från galenskaperna någorlunda lätt...

Skicka en kommentar