söndag 13 september 2009

Robinson College

Nu sitter jag på mitt (tillfälliga) rum på Robinson College i Cambridge. Konferensen jag ska prata på smygstartar imorgon så det är inte så många här än. Man fick lite typiskt engelskt "tilltugg" som kvällsmat, dvs. sandwich, crisps (chips heter det ju hemma, men i England betyder chips detsamma som pommes frites), muffins och te.
Colleget är rätt speciellt. Trots att det är byggt på 70-talet (eller var det 80-taket) så är det som en borg med murar mot omvärlden, och nästan en vindbrygga som man får gå över för att komma till borggården. Jag tog med mig kameran så det blir lite bilder så småningom. Tyvärr verkar det som om jag inte fick med mig sladden för att koppla kameran till datorn så det kanske får vänta tills jag kommer hem igen. Hade dessutom mitt minne varit på topp hade jag laddat det 16 Gbyte flashminne jag köpte på Clas Ohlson med de sista 10 avsbitten av min nya favorit-anime Mushishi, så hade jag kunna sitta och kolla på dem på datorn. Men flashminnet ligger kvar oöppnat på köksbordet. Som det är nu är rummet rätt kalt utan någon mer underhållning än en klockradio som går fel och datorn jag har med mig. Ja, och så den obligatoriska tekokaren förstås. Så jag kan ju i alla fall blogga medan jag dricker min andra kopp...
Förresten är det en stor skillnad på college här i Cambridge jämfört med universiteten i Sverige. Colleget har säkert 300 studentrum inom murarna. Jag vet att undervisningen i Cambridge och Oxford är rätt olika jämfört med det vi är vana vid hemma, förutom sedvanliga föreläsningar och lektioner så det är mycket mer personlig "tutoring" i form av veckoliga möte med sina "tutors" på respektive college så därför finns här inte så många föreläsningssalar som man är van vid på universiteten i Sverige. Men de vanliga institutionerna (typ våra fakulteter i Sverige) har ju så klart undervisningssalar.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar