fredag 4 september 2009

Galoppiruetter

Jag är ingen fan av tjurfäktning (möjligen den som utövas i Frankrike då där man återanvänder tjuren mellan gångerna), så den här filmen är inget jag egentligen vill rekommendera. Men det går inte att bortse från den helt otroliga kontroll det här hästekipaget visar upp. Det finns en annan film på YouTube med Pablo Hermoza där tjuren spetsar hästen, riktigt otäck...

Nästa gång man ser galoppiruetter i dressyrtävlingar på TV så nna fundera på vad man tycker om att dagens världscupsryttare har monopol på "bra ridning". Jag själv som ryttare funderar lite på vad sporten syftar till och var jag vill ligga på skalan mellan dressyrens ursprung i funktionell ridning och dagens uppvisningssport. Jag inte alls säker på att "mitt" ideal är det som man gör i dagens tävlingsdressyr...
Titta till exempel på följande filmer för att se ridning som jag gillar. Jag lämnar kommentarsfältet fritt för kommentarer om onödigt hårda bett, stigbyglar etc...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar