tisdag 17 mars 2009

Seriös träning

I torsdags skulle jag ridit lektion, men min tränare var sjuk så jag och Xipo fick träna på egen hand, vilket gick hyfsat bra om jag får säga det själv. Egentligen hade jag hoppats på att bara jogga runt lite i ridhuset, men som mina kompisar i stallgången konstaterade att det ligger egentligen inte för mig och Xipo utan det är seriös träning som gäller varje gång.
I fredags var det bara jag och Helena i hela ridhuset så då kunde vi göra nästan vad vi ville utan att vara ivägen så då höll vi på i en timme och tjugo minuter. Helena och Pontus höll på lika länge si vi kände oss jätteseriösa efteråt.
I lördags tog vi det lugnt och longerade i ridhuset och Xipo är jätteduktig när vi jag tränar honom på linan.
I söndags var det så fint väder så jag tänkte att vi skrittar ut som uppvärmning. Xipo fick dock frispel och gjorde värsta krumbukten efter bara några hundra meter så jag åkte av, så då gick jag tillbaka till ridhuset inna jag satte upp igen för att fortsätta träna där. Jag tror att han måste ha fastnat i ländtäcket på nått sätt för han slet av remmen som man fäster täcket i sadelgjorden och täcket låg på marken bredvid mig. Som tur var stannade han kvar så jag behövde inte springa efter honom. Ann som hade skrittat i fatt oss var väl inte nöjd med att ha en häst som konstrade så bredvid sig.
All träning de senaste dagarna verkar i alla fall ha gett resultat för Weronika sa att Xipo hade känts jättefin när hon red honom i måndags. Det är ju bra att den seriösa träningen ger så pass resultat att andra märker det...

När jag säger seriös träning menar jag att jag har funderat på vad det är jag vill uppnå på ridpasset i förväg och lite på vilka övningar jag ska rida. Sen måste min kondition ha blivit bättre för nu orkar jag hålla på tills jag tycker att Xipo har förbättrats jämfört med hur han var i början på passet. Sen har jag börjat använda sporrar igen så jag jag kan dutta lite istället för att behöva använda fullt lika mycket benmuskler hela tiden.

Ja, just det, senaste dagarna har jag försökt få Xipo lugn och mjuk och rakriktad. Det har gått rätt bra, men han skulle kunna aktivera ryggen mer i trav och skritt så han byggde lite mer muskler som jag kan sitta på. Men Rom byggdes inte på en dag...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar