tisdag 30 december 2008

Rakriktning

Jag har försökt öva på Marias hemläxa och i alla fall på rakt spår har jag hyfsad koll på om bak- och framdelen går på samma spår (jag har haft lite hjälp av speglarna i ridhuset). Det är lite svårare på volten.
Men att jag övar upp känslan innebär inte att jag har blivit bättre på att göra något åt det. Jag läste lite i Dressyr med Kyra om hur man rakriktar hästen och framförallt att man skall flytta in framdelen framför bakdelen. Tyvärr får jag nog säga att en olat som jag har kvar sen tidigare ridning på islandshästar är att försöka göra tvärtom, att flytta bakdelen med skänklarna.

Jag började i alla fall fundera på hästens utbildningsstege och läste lite om den tyska utbildningsstegenCatarina Ytterlids webbplats, där rakriktning kommer som det femte av sex steg. Sen gick jag tillbaka och läste vad jag skrev om utbildningsskalan som João pratade om i somras. Inte för att jag blev mycket klokare...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar