fredag 27 februari 2009

Tävlingsdressyr, del 2

Jag fick en kommentar av Maria om mitt blogginlägg om tävlingsdressyr så jag tänkte att jag måste gå till källan vad som gäller för dressyrtävlingar, nämligen FEI:s dressyrreglemente.
Så här står det om skritten:
"The walk is a marching pace in a regular and well-marked four time beat with equal intervals between each beat."
Så passtaktig skritt (vilket inte alls är ovanligt) uppfyller inte reglerna. Men jag kunde inte hitta några domarriktlinjer på FEI:s hemsida så jag kan inte säga vad det ger för poängavdrag, men i praktiken är det bara marginella avdrag vad jag förstod. Men domarna verkar ju överens så jag antar att det finns någon form av riktlinjer i alla fall.
När det gäller piaffen står det så här:
"Moving even slightly backwards, irregular or jerky steps with the hind or front legs, no clear diagonal steps, crossing either the fore or hind legs, or swinging either the forehand or the hindquarters from one side to the other, getting wide behind or in front, moving too much forward or double-beat rhythm are serious faults."
Och jag såg flera hästar som visade några av dessa fel, och de borde inte ha kunnat få högre än 5 poäng (6 poäng är gränsen för en godkänd rörelse).

Maria gav mig en länk till brev av Dag Nätterqvist, där han är rätt kritisk till hur ridsporten utvecklats. Där finns också ett antal texter om hans syn på ridning. En annan läsvärd sida är Theresa Sandins sida om Sustainable Dressage. Jag har tidigare i bloggen nämnt Catarina Ytterlids webbplats där hon mycket bra förklarar den tyska utbildningsskalan.

På det hela taget tycker jag att det står mycket bra saker i dressyrreglementet om hur olika rörelser ska utföras, jag måste läsa det noggrannare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar