måndag 9 februari 2009

Stockholm

Nu är jag i Stockholm och skriver i min blogg via den trådlösa internetuppkopplingen i min hytt till hotellrum. Hytt är nog det svenska ord som bäst beskriver "rummet", det är inte mycket större än en järnvägskupé och har inga fönster. "Cabin" är vad det hette på hotellets hemsida.

Skit samma, jag ska bara sova och duscha, det är inte vansinnigt dyrt med svenska mått och det ligger inom gångavstånd från Dansens Hus där jag precis sett Cullbergbalettens senaste föreställning "Point of Elsewhere".
Jag är väldigt nöjd med att ha sett föreställningen, men jag ska undvika att vara någon balettrecensent. Men jag kan konstatera att ju mer balett jag ser (och jag har sett många föreställningar vid det här laget) ju mer kommer jag på mig själv att tänka "men man hade kunnat göra så istället".

Kursen jag är på är intressant, och mer populär än vad jag trodde från början. Idag var vi 20 personer inklusive vi som föreläste. Jag höll första halvan av min del idag och ska hålla andra halvan i morgon bitti. Folk är verkligen intresserade vilket märks på alla frågar som dyker upp. Det känns bara lite overkligt att jag är en av dem som kan mest om ämnet för så himla inläst känner jag verkligen inte mig. Men jag måste ha snappat upp mer än jag anar genom att jobba och diskutera med kollegor på Volvo.

Åter till Stockholm...
Ryktet om snobbiga Stockholmare kunde inte vara mer fel. På tunnelbana sa en snäll kille till att jag inte hade stängt locket på ryggsäcken ordentligt. Och när jag fikade innan föreställningen började tjejen vid bordet bredvid snacka och undrade vad jag läste. Det var väl bara den ena expediten på fiket som var lite kort i tonen. Den andra var mycket trevligare och sa hejdå när jag gick.
Dessutom visade sig Stockholm från sin allra vackraste sida med solsken, några få minusgrader, och ett lätt täcke av vit pudersnö. Visst, Göteborg är fint, men Stockholm är ändå en av de vackraste städer jag varit i världen.
Men en sak kan jag konstatera, det är skitdyrt i Stockholm. En fika med grillad macka, grönt te och bakverk kostade över hundralappen och kontantpriset för en resa med tunnelbanan är 40:-! Nånting måste de väl bränna sina höga löner på (ingenjörer i Stockholm har minst 10% mer i lön än i resten av landet).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar