torsdag 26 juni 2008

Uppsägningar i massor

Det kan väl knappst ha undgått någon att Volvo ska säga upp en massa personer, däribland 600 tjänstemän, vilket är den kategori som jag ingår i.

Nu jobbar jag ju med elektronikoch datorer i bilar, vilket knappast är den avdelning som man vill dra ner på först om man vill kunna konkurera i premiumsegmentet, så mina chefer är inte speciellt orolig för att vi behöver säga upp någon på min sektion. Däremot så kanske ett möjligt scenario är att Volvo drar in på industridoktorandprogrammet och då kommer jag ju att ha kvar mina nuvarande arbetsuppgifter istället för att doktorera. I så fall får jag nog fundera på om jag skall vara kvar på det här företaget. Tyvärr så kommer det inte att erbjudas några avgångsvederlag den här gången till de som säger upp sig frivilligt,. Man har helt enkelt inte råd.

PÅ det hela taget blir jag lite trött, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke. Om Volvo inte har rätt produktportfölj så blir den inte bättre för att företaget drar ner på de som jobbar med att ta fram bilar som kan stå sig bättre i konkurrensen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar