fredag 6 juni 2008

Arrgh

Jag avskyr värmen. Det går inte att sova och det är jobbigt att rida. Och allt stallarbete går långsammare för man inte vill röra sig.

Jag är riktigt irriterad för ridningen har inte gått bra senaste veckan. Lektionen igår var inte rolig. Det är väldigt tungt att rida, jag använder alldeles för stora hjälper, eller ska jag säga grova hjälper. Så jag blir rejält trött och orkar inte som jag borde. Jag känner att jag borde kunna åstadkomma mer med mindre ansträngning.
Och sen blir jag ännu mer frustrerad över min kroppskontroll, eller brist på kroppskontroll. Jag tycker att jag har rätt god kroppskännedom (vore ju själva den om det inte var så efter mer än 25 års träning i kampkonster och balett). Men jag lyckas inte översätta medvetenheten till "rätt rörelser", att slappna av de muskler som skall vara avslappande (som sätesmusklerna) och arbeta med de som jag måste använda för att rida Xipo. det kanske bara är övning som saknas, kanske inte.

Nu blir träningen fokuserad på att jag skall hitta en avslappnad sits i skritt och trav och att Xipo skall känna sig bekväm med att länga ryggmusklerna. När han kan det och har byggt lite mer magmuskler kan vi nog träna mer galopp. Som det är nu så blir han bara mer spänd av att galoppera och inte lösgjord som man hade kunnat hoppas på.

1 kommentarer:

Kackas Skitsnack sa...

Har du provat att rida barbacka? då kan man inte göra så stora hjälper och samtidgt blir det både närhet med hästen och balansträning...

Skicka en kommentar