torsdag 12 juni 2008

Skönt

Jag är himla nöjd med lektionen för Maria idag. Inte för att vi var jätteduktiga (fast lite duktiga var vi), utan för att vi lyckades genomföra hela lektionen utan att jag eller Xipo stressade upp oss (nästan i alla fall).

Vi övade på att göra halt, vilket är det svåraste som finns näst efter att rida på rakt spår. Och så övade vi på att sakta av från trav till skritt, vilket inte är riktigt lika svårt. Det var mycket som hände på vägen till lektionen också, det var flera hästar soml eddes ut i hagen, det kom cyklister och vi red tillsamman med Ann och Budweiser och Xipo ville inte gå för nära Buddy för han inte könde honom så väl. Framför gick jättebra och bakom med lagom avstånd, men bredvid var inte så bra.

På fredag tar stallägaren Ingmar semester på allvar så då blir det inte ens utfodring morgon och kväll längre utan även det måste ske på schema om man inte vill låta sin häst vara ute hagen dygnet om. Så nu åker Xipo ut. Han kommer att gå ute halva dagen i morgon och hela dagen på lördag och sen åker han ut permanent på söndag eftermiddag. Hoppas Elliot och Martell tar bra hand om honom eftersom de redan gått ute i två veckor.

Jag pratade lite med Sofia och om jag vill så kan jag flytta Xipo till hennes stall 1:e augusti. Då kunde alla ut- och insläpp, alla utfodringar och mockning två gånger i veckan ingå, samt hösilage, havre och betfor för 1800:-. Det är ju rätt smidigt för då måste jag inte åka till stallet precis varje dag. Vad som tillkommer är mineraler och strö eller torv (gärna torv för det är så lättmockat, men hur smart är det med en skimmel? Han kommer ju att se skitbrun ut varje gång han ligger ner). Det skulle vara otroligt skönt att få mer service, men vad jag kommer att sakna är ju närheten till ridhuset som jag har nu. På sommaren spelar det mindre roll, men under regniga vinterdagar är det ju oerhört bra att kunna träna seriöst utan att hästen tycker att vädret är pyton. Jag kan ju lösa ridhuskort hos Ingmar och skritta dit tio minuter varje gång jag skall träna, men då måste jag ju ändå rida 20 minuter i ruskvädret varje gång.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar