måndag 22 februari 2010

Förfäder

Min släkt på min pappas sida har i århundraden har haft samma jobb som ärvts från generation till generation, nämligen varit lotsar på en av de större lotsstationerna i Stockholms skärgård. Jag antar att de var helt nödvändiga i en tid utan GPS och tillförlitliga sjökort.

Här är i alla en lista på några av mina förfäder i nedstigande led, någon kan saknas. Att information ens finns bevarad misstänker jag beror nog på att den fanns hos något från lotsskrå eller liknande:
Staffan, född någon gång 1645-50
Mats, född någon gång 1675-80
Gabriel, 1705
Gabriel, 1752
Petter, 1780
Anders G, 1810
Per August, 1841-09-24, min farfars farfar
Helge August Reinhold, 1875, min farfars farbror (?) och den siste lotsen i släkten (?)

Om Per August har jag lite mer information: Han blev lotslärling utan lön 1851, strax innan han fyllde tio. Lots blev han 1862 och mästerlots blev han när han var 24 år gammal. När han var 58 år fick han "medaljen i silfver af åttonde storleken" av "Kongl. Maj:t", två år innan han gick i pension från arbetet som lots. Han dog den 11:e juni 1915. Han var gift med Emma.

Bilden visar Per August med vad jag antar är hans silfvermedalj på bröstet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar