fredag 29 april 2011

Hans van Manen: Meester van de dans

Titeln behöver egentligen ingen översättning från holländska, ha tror det framgår ändå.

Kvällens föreställning var 6 verk av den nederländske koreografen Hans van Manen framförda av nationalbalettenStadsschouwburg i Amsterdam. Varje stycke var rätt kort, det Längsta 25 minuter och det kortaste 6!  Man kan fråga sig varför det var nödvändigt med två pauser på en så kort föreställning, kanske för att dansarna behövde återhämta sig?

Jag vet inte om det beror på koreografen eller på att nationalbaletten är ett kompani som framför en repertoar med både klassiska och moderna verk, men jag tyckte alla verk genomsyrades av en klassisk grund, även om koreografin ibland bröt mot “protokollet”. Det är lite konstigt eftersom koreografen har varit kreativ chef för Nederland Dans Theater i tio år vilket jag tycker är ett helt igenom modernt kompani. Men det kan kanske bero på att dansarna är så hårt klassiskt skolade att de inte egentligen kan lämna det uttryckssättet även om rörelserna frångår tåspets ibland. Oavsett så tyckte jag att dansarna höll absolut yppersta klass, de spelar en division ovanför i princip allt jag sett i Sverige utom möjligen vissa årgångar av Cullbergbaletten.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om de olika verken, alla framfördes till klassisk musik och jag kan bara konstatera att det inte är min grej, i alla fall inte Beethoven. Det verk jag gillade bäst var Solo, vilket också var det det som var skapat mest nyligen, 1997. Bra att man inte tappar bara för man hållit på i 34 år. Titeln är egentligen lite missvisande för det är faktiskt tre manliga dansare som byter av varandra i ett rasande tempo, så det är bara en dansare på scenen åt gången. Musiken av Bach hjälper också till att driva på (parti för viol nr 1 i d-moll). Jag uppskattade att var och en av de tre dansarna fick ett eget uttryck eller rörelsemönster av koreografen, men att det också förändrades när musiken förändrades utan att de började likna varandra mer. Dessutom var det en hel del humor i just det verket. Det fanns även i några andra verk, men i de flesta av dem var det snarast estetiken i rörelserna och linjerna hos dansarna som var det bestående intrycket. Solo börjar ca 1:05 i youtube-trailern nedan från Het Nationale Ballet.

Hans van Manen är typ en nationalhjälte när det gäller dans i Nederländerna och det märktes att det var många som var bekant med honom sen tidigare i publiken. Det var faktiskt extra roligt att han klev upp på scenen efteråt för att ta emot de stående ovationerna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar