söndag 10 april 2011

En hel dag med ridning

Efter tre timmar i sadeln är jag helt slut. Hela dagen gick faktiskt åt till olika sorters ridning.
Vid lunch så red jag programridning i LB:1 på Levenebygdens ridklubb. I programridning rider man ett valfritt dressyrprogram för domare och får sen en del råd på vad man ska träna på för att förbättra sina resultat.

Vad jag fick råd om att öva på var:
  • Kortare stigläder
  • Mer tydligt ställande tygeltag i serpentiner och hörnpasseringar, i stället för ledande tygeltag
  • Mer avslappnad sits i nersutten trav
  • Kortare tyglar i samlad form
  • Skillnaden mellan mellanskritt och ökad skritt
  • Länga innertygeln först i den ökade traven så han inte tappar allt stöd i ökningen
Om man bortser från att tidsschemat spräcktes totalt så att när jag var färdiguppvärmd så var det 40 minuter tills jag skulle rida så gick det väldigt bra. Xipo är verkligen bäst när det gäller, om han är övertaggad under uppvärmningen så skärper han sig när det är dags för allvar och om han är seg så blir han mer energisk, vilket var fallet idag. Domaren var så pass nöjd med slutritten att hon gav 69.7% för min LB:1-ritt med åttor genom i princip hela galopprogrammet. Fast hon borde dragit lite för den första felridningen. Som vanligt ska jag försöka skanna in protokollet.

Eftersom vi blev klara långt senare än beräknat och WE-träningen jag skulle vara med på var framflyttad från 17 till 16 så blev det till att kasta sig hem och äta medan Xipo snällt nog fick låna en box på ridklubben. Träningen var utomhus och det var faktiskt så varmt att det gick att rida i bara skjortan. Det märktes att Xipo var lite matt, men han var ändå riktigt bra. Jag är oerhört nöjd med hur bra det går att galoppera i enhandsfattning med en lans på axeln.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar