lördag 7 maj 2011

Träning, hardcore

Idag var det dags att rida kurs för João Lynce igen, vilket var verkligen länge sen sist. Till skillnad från tidigare gånger då jag har kunna gå med Xipo från stallet till Bellas ridhus så krävdes lite mer ansträngning denna gång. Vi fick köra nästan två timmar med åklådan för att komma fram, men det gick väldigt bra. Fast jag hade förstås privatchaufför i form av Kajsa.

Vädret var strålande solsken så det var ju viss risk att det skulle vara skitvarmt i ridhuset, men tacka vare de smarta nätfönstren så var det inte så farligt. När vi kom in så höll Johanna på att finslipa sitt dressyrprogram till svår klass i Working Equitation så jag värmde upp Xipo från marken. När jag sen väl satt upp så började vi med ett mycket kortare skrittprogram än vanligt. Jag vet inte, men det kan bero på att João såg den markjobbade skritten jag hade gjort.

Själva ridprogrammet började med en del trav, typ skänkelvikningar och sånt och sen galopp, inklusive lite förvänd. Sen var det dags för skritt med framförallt förberedelse inför skrittpiruetter. Efter det blev det mer galopp på kvartslinjen med kvartspiruetter i hörnen, några enstaka byten och sen ökad trav. Sen var vi väldigt trötta och svettiga. Xipo fick låna en grushage i vårt gamla stall medan jag och Kajsa åt lunch. På det hela taget ett oerhört bra ridpass, Xipo presterade i högform och jag tror alla som inte hade sett mig sen jag flyttade från stallet i Kareby blev imponerade hur mycket vi hade tränat och utvecklats hemma på egen hand. Detta var faktiskt första gånger jag red lektion på hela detta året.

Tyvärr gick inte eftermiddagen pass med teknikträning på en WE-hinderbana lika bra. Xipo tyckte att han hade jobbat nog för dagen redan efter en kvart och gjorde endast pliktskyldigast hindren utan någon entusiasm. Jag tycker faktiskt lite synd om honom. han fick en välförtjänt dusch och ett svettäcke innan det var dags att gå in i åklådan för hemförd. Väl hemma fick Xipo stå i boxen och vänta lite innan han fick ut och beta i hagen för att på så sätt gå bort den värsta stelheten efter två hårda pass.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar