torsdag 17 mars 2011

Dans: Con/text: Body of an absent Lady Han

Två unga tjejer som gjort en föreställning baserat på Mishima Yukios självbiografi Sol och Stål, kan det vara något? Ja, faktiskt!
Själva upplägget känns lite osannolikt, men det beror antagligen på att jag är för konventionell. Mishima var en japansk högerextremist som kanske är mer känd för att han begick självmord genom seppuku än att folk har läst hans texter, jag har till exempel inte gjort det. Så vad driver två unga dansare och koreografer att "utforska" hans idéer om ordens abstraktion och deras förhållande till rörelser som en dansare utför? Jag har faktiskt ingen aning, vilket inte hindrar att jag tycker det var en sevärd och tankeväckande föreställning.
Det här var väl ingen dansföreställning i vanlig mening, det var nog en mindre del som var fysisk dans i den mening som jag kanske vanligtvis tänker på. Så se det snarare som en föreställning med koreografiska element såväl som annan typ av scenframträdande.
Jag tycker att de lyckades hitta en bra balans mellan det allvarliga och det komiska. Om man skulle tagit ämnet, Mishima och hans texter, på för stort allvar tenderar det till att bli löjeväckande i sig. Men man kan inte heller skämta bort det. Men hur mycket vart man tvungen att känna till Mishima sen innan som publik? Blir den avslutande scenen helt obegriplig om man inte i förväg visste att han avslutade sitt liv med harakiri, medan jag tyckte den var genial?
Lite otacksamt att det var så få i publiken, men den hade tydligen gått i Västerås på hösten 2010 också.

Se en trailer för föreställningen Con/text: Body of an absent Lady Han.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar