söndag 13 mars 2011

Equitana hästmässa

Idag började jag och Kajsa gå runt på själva mässan inne på Essens mässhallar. Vi han faktisk inte se allt på bara en dag. Min gissning är att den är nog 6 gånger större än den största hästmässan i Sverigen i Scandinavium som jag var på för några veckor sedan.
Det fanns nog minst 4 olika paddockar där det var uppvisningar i princip kontinuerligt. Vi gick till exemple runt lite i käshalen med rassområdet där det fanns 43 olika raser, men tyvärr kan jag kosntatera att i lusitanomotner var de tråkiga snobbar. men jag skulle väldigt gärna velat ha den fina uppfördarkatalogen.

Vi satte oss i den stora hallen vid lunch bara för att vila benen någon timme och under den timmen fick vi se allt möjligt från presentationer av typ tyska ridfrämjandet via belgiska körhästar till en kanonfin PRE-hingst. Men det som verkligen var minnesvärt för mig var portugisen (?) som red med garrotcha. Jag har ingen aning om vad han heter, för jag uppfattade inte allt var speakern sa på snabb tyska, men han hade antagligen vunnit VM i Working Equitation. Han ingick bara i masspunkten "utställare" så man blev ju inte klokare av att läsa programmet. Men han var kanonduktig och bjöd verkligen på både excellent ridning och bra underhållning. Jag har aldrig sett så bra garrotcha i verkligheten. Han hade verkligen inte behövts skämma för sig om han hade varit med på kvällsshowen dagen innan, tvärtom var han nog mer underhållande än de flesta numren där.

Det blev lite shopping också, en dörrmatta med hästmotiv (nördigt, jag vet) och ett par skitsnygga spanska ridstövlar. Jag är inte helt hundra på om de skulle godkända i en svensk regional dressyrtävling, men som en WE-ryttare på en lokal dressyrtävliong skulle nog ingen höja på ögonbrynen, utom möjligen över hur snygga de är. Men jämfört med de rutinerade mäss-shopparna som hade med sig stora resväskor på hjul är jag en ren amatör.

Vi avslutade dagen med att titta på en dressyrklinik med f.d. dressyrvärldsmästaren Isabell Werth. I morgon ska vi nog titta på flerfaldige OS-medaljören Klaus Balkenhol. Det ÄR skillnad jämfört med vad man kan se hemma i Globen och på Skandinavium.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar