torsdag 20 maj 2010

Varmt! Bläh!

När det är så här varmt och dessutom fuktigt så smälter man bort när det blir dags att rida. Nu hade vi dock tur just i stallet och alla åskvädren passerade vid sidan om oss. Dubbel tur eftersom jag tog in hästar tillsammans med Marie idag.

Jag lyssnade på en föreläsning av veterinären Ylva Rubin om hästtänder och betsling i tisdags så jag köpte ett ett oledat bett till Xipo på vägen till stallet. Det var lite nervöst för jag hade aldrig ridit honom på ett sånt tidigare så vi höll till inne i ridhuset för att inte störa någon annan och vara lite inhägnade, vilket knappast gjorde hela övningen svalare. Bettet fungerade tillräckligt bra så jag hade inte behövt vara orolig. Det gick till och med att galoppera på kvartslinjerna och vi gjorde i alla fall ett riktigt bra byte på diagonalen.
Tyvärr får jag säga att jag tycker bettet var lite sort, i alla fall om man lyssnar på Ylva. Det innebär att jag ridit på för stora bett i två år nu, men det märks mycket lättare på ett rakt oledat bett.

Efter ridningen så duschade jag av Xipo och sen fick han torka medan han betade lite för att vänja sig vid gräset i sommarhagen. Innan han fick vila i boxen smorde jag in mulen med solskyddsmedel och behandlade honom med Switch fästingmedel. Det sistnämnda är ungefär det läskigaste som finns, till och med värre än att använda flugspray på benen. Xipo är en fjant ibland.

2 kommentarer:

Helena sa...

Switch svider dock rätt otrevligt. Jag vet, jag har "testat" =P

Ulrik sa...

Jaså? Jag fick ju rätt mycket på händerna eftersom X knappast stod still. Jag tyckte det mest luktade.
Jag får väl acceptera att min häst är en tunnhudad känslig individ...

Skicka en kommentar