söndag 16 maj 2010

Ridkurs

Helgen har ägnats åt att träna för João Lynce, samma tränare som jag ridit för flera gånger tidigare. På det hela taget gick det väldigt bra för mig och Xipo och till med João som brukar vara rätt krävande verkade nöjd med oss och hur vi hade utvecklats sen han såg oss i höstas. Det är dessutom alltid lika intressant att höra João berätta om hur han tänker när det gäller hästens träning och varför man gör olika övningar.

Som vanligt fick vi öva på sånt som vi i princip inte kan, jag trodde att vi skulle avsluta helgen med galoppombyten, men det kom redan efter 25 minuter under första lektionen. Resultatet kan man se i mitt första youtubeklipp nedan. Sen höjdes ribban rejält i galopparbetet till sista lektionen då vi fick rida galopp på kvartslinjen och byta till förvänd efter kortsidan och sen byta tillbaka innan vi kom fram till nästa kortsida. Det gick väl sådär...
Men jag tycker faktiskt att skritt- och travarbetet gick riktigt, riktigt bra alla tre dagarna.

En av hemläxorna är att jag ska kunna hålla Xipo stabilt på kvartslinjen med hjälp av skänklarna så han inte börjar driva åt endera sidan (oftast mot väggen) bara för att jag ställer honom åt någon sida. João insisterade att det var dags för oss att lära oss på byten, det var årets mål. För att bevisa sin ståndpunkt satt João upp och visade att Xipo kunde byten i vartannat galoppsprång med en duktig ryttare på ryggen (okej då, en hästtränare i världsklass på ryggen).
Den andra hemläxan är att träna Working Equitation på lätt nivå. Den läxan var ju verkligen tung och tråkig...

För övrigt så lärde vi oss ett väldigt bra sätt att träna skrittpiruetter. Förkunskapskrav är att hästen redan kan växla från öppna till sluta på volt med samma böjning på bålen. Om man sen låter hästen gå på en väldigt liten volt brukar det inte vara så svårt för honom att göra en öppna även på den lilla volten. Om han då kan växla lätt till sluta så har man i princip en skrittpiruett om man fortfarande behåller den lilla volten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar