söndag 7 november 2010

Fullspäckad helg

Äntligen är alla hästrelaterade uppgifter avklarade för idag. Det tog väsentligt längre tid än det ursprungligen var tänkt.

Den här helgen har det varit klinik för João igen. Jag förberedde den på sedvanligt sätt genom att inte rida alls, precis som förra gången. Den här gången var jag dock inte i Köpenhamn utan på KTH i Stockholm. Följden av en sån förberedelse blev inte helt oväntat att Xipo var sedvanligt laddad i galopparbetet.
Första ridpasset jobbade jag uppsuttet hela tiden.  Jag tycker det är rätt jobbigt att göra seriösa dressyrövningar i galopp när han är sån, men João tycker att det är just då som vi ska plocka fram de riktigt jobbiga övningarna. I detta fallet innebär det galopp på kvartslinjen, sen en kvartspiruett i god tid innan kortsidan, en kvartspriett till när man kommer fram till nästa kvartslinje, och så håller man på. För att det här ska funka så gäller det att hästen är rejält samlad med mycket vikt på bakdelen. Fast det fick resultat, galoppen blev faktiskt jättefin på slutet.
Passet idag ägnades till större delen åt arbete från marken. Dels fick jag hjälp med hur jag skulle jobba Xipo i sluta, dels fick lära mig att göra skrittpiruetter från marken också. Dessutom fick jag hemläxa, till nästa gång ska jag lära Xipo jambette (spansk skritt), en sida och ett steg i taget. Jag antar att João är rätt nöjd med hur jag övat Xipo från marken hittills. Trots att vi jobbat Xipo så mycket från marken så inleddes den uppsuttna ridningen med sedvanlig portugisisk uppvärmning i skritt. Det efterföljande trav- och galopparbetet var väldigt kort, men bitvis riktigt bra. Vi övade inte speciellt på byten, men gjorde några enstaka för att byta varv med bibehållen galopp.

Dagen var knappast till ända i och med att ridningen var över. Något som långsiktigt får större betydelse är att Xipo flyttade permanent hem till Kajsas stall. Han har ju bott där tidigare och det funkade ju bra. Flytten blev lite plötsligare än beräknat för tjejen som ska boxen efter Xipo hade precis köpt ny häst och ville flytta in så snart som möjligt. Om jag nu mot förmodan ska flytta en gång till så ska jag inte göra det samma dag som jag rider kurs. Det är många prylar som ska med förutom själva hästen. Jag är helt slut. Imorgon har jag bokat in massage, det har jag förtjänat. Jag undrar vad Xipo har förtjänat?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar