lördag 13 november 2010

"Jösses"

Efter att ha lyssnat på en jätteintressant docentföreläsning med efterföljande tårta kastade jag mig iväg till tåget för att åka hem till Kajsa. Låt mig säga så här; det är ingen lysande idé att åka med Intercity-tåget till Stockholm om man bara ska till Herrljunga och inte har någon platsbiljett. Jag var inte precis ensam om att behöva stå...
Planen var att Kajsa skulle hämta mig vid stationen i Vara och sen skulle vi åka till Levenebygdens Ridklubb för att titta på när de hade träning i Working Equitation. Vi kom fram strax innan sex, när de skulle börja enligt hemsidan, men det var väldigt tomt för att vara en ridlektion. Vi träffade dock ridskolechefen och hon talade om att tränignen inte började förrän kl. sju, så Kajsa tyckte snabbt att då åker vi hem och hämtar Xipo så kan jag vara med och rida. Jag hade inte så mycket att säga till om. Det är tur man har en snäll häst som går att göra i ordning och få in i transporten på bara tjugo minuter.
Det var lite joxigt att hitta på småvägarna i dimman trots att vi kört där bara en timme tidigare så vi kom fram precis klockan sju, men vi var faktiskt inte sist in i manegen och vi stod bara litegrann ivägen för de andra fyra ekipagen somskulel in i manegen.
Vi fick värma upp lite som vi ville och jag började som vanligt med det portugisiska skrittprogrammet. Kajsa fick som vanligt (?) frågan om det var hennes häst, killar kan tydligen inte äga egna hästar utan lånar flickvännens. Misstänker att de på läktaren trodde att Kajsa ville få mig mer intresserad av ridning och därför lånat ut sin häst så jag kunde prova lite tuffare (?) ridning som WE än typ dressyr.
Eftersom ingen annan ville börja med teknikhindren så började jag och Xipo. Dubbelslalomen i trav gick otroligt bra första gången. Vi red den en gång till när alla andra hade provat, men Xipo tappade framåtbjudningen när jag ställde om honom, så det blev inte alls lika bra andra gången.
Sen skulle vi rida in i fållan och ringa i klockan. Jag frågade tränaren om jag skulle göra det med framridning. "Ja", svarade hon. Så jag fattade galopp, bröt av till skritt några meter framför fållan, red in, gjorde halt varvid Xipo stod blickstilla, ryggade ut mycket kontrollerat, vände 45 grader när jag var ute ur fållan och sen fattade galopp från stillastående. "Jösses" var det enda jag hörde bakifrån...

1 kommentarer:

Anna-Kajsa sa...

När du väl började rida var det ingen som trodde att du lånat hästen och egentligen inte var särskilt intresserad.

Skicka en kommentar