fredag 17 september 2010

Korea del 4

Det har erbjudits flera rundturer runt ön för konferensdeltagarna (mot en rätt stor avgift). Tyvärr så har de al varit heldagsturer och det känns sådär att missa så mycket av konferensen. Så jag och Håkan bestämde oss för att göra en egen rundtur. Taxi är det enda här som är löjligt billigt och när två andra deltagare hörde om vår plan att skippa sista eftermiddagen och istället turista hängde de också på.
Efter tio minuters planering med hotellets concierge så hade vi en plan med lite turistattraktioner att se. Ön domineras av Koreas högsta berg (1950m), men för att nå toppen behöver man gå lite (typ minst 6 timmar ToR) så vi tog i stället taxi till den högsta punkten man kunde köra bil till (1100m). Där hade man haft en jättebra vy över berget om det inte varit så disigt och ingen vy alls över resten av ön oavsett väderlek, vilket var en besvikelse. Däremot fanns det en rastplats ner på andra sida där man kunde skymta stora delar av den södra sidan av ön genom diset.
Vi fortsatte mot den teplantage som var öppen för besökare, fast egentligen var det ju bara jag som var tefantast. Jag är i alla fall väldigt glad över at ha gått omkring bland tebuskar för första gången i mitt liv. Fast teblad som plockas direkt fårn buske smakar inte speciellt mycket, och jag hade nog inte kunnat gissa att de kom från tebusken vid ett blindtest. Vi fick också prova det färdiga gröna téet, "standard edition". Gott, men inte mer, jag har redan bättre hemma i skafferiet. Jag blev lite sugen på deras "Best premium" tills jag såg att de ville ha 70000 won för ett halvt hekto, ca 450:-!
Efter det åkte vi till ett av de tre berömda vattenfallen på ön, en ravin som klöv den lilla turiststan mitt itu med flera vattenfall där det sista i princip gick rakt ut i havet. Som svensk (eller norrman) känns det lite ovant att betala inträde för att titta på natur, men så är det. Inte konstigare än att man får betala för att besöka Yosemite nationalpark i Kalifornien.
På sedvanligt diskret koreanskt manér hade de byggt en liten bro över ravinen. Fin utsikt, men gav mig en del svindel...
Vi avslutade turen med två olika klippor som går ut i havet. Den första bestod av sexkantiga kolumner av lavasten. Den andra hade man bättre utsikt från och där sålde även de traditionella dykerskorna sin fångst. Inte för att jag var så sugen på att köpa färsk abalone eller bläckfisk...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar