onsdag 31 mars 2010

Mitt-i-veckan-träning

Snart är det påsk. Då tar normala människor ledigt, vilket jag också tänker göra och faktiskt åka bort i hela tre dagar. Men till skillnad från vanliga människor så innebär det att jag måste jobba på söndag och måndag. SÅ blir det om man har deadline för en konferens den 5 april (det är ju bara i Sverige det är en helgdag).
När man är borta så mycket som tre hela dagar så blir det ju inte så mycket ridning den veckan, inte mer än tre gånger faktiskt. men på nåt mystiskt sätt så lyckades jag klämma in en ridlektion av dessa tre. Eller jag och jag, Johanna, som jag tränar Workng Equitation för, ringde strax efter tre och sa att hon kunde komma idag. Passade kvart över sex? I teorin passade det utmärkt eftersom hoppträningen inte börjar förrän sju och jag förklarade att vi kunde behöva kryssa mellan folk som bar hinderstöd och bommar.
Jag kom som vanligt till stallet i vansinnigt god tid och efter en ytterst onoggrann borstning hade jag sadlat och tränsat så vi satt på hästryggen klockan sex för att värma upp i skritt. Tråkigt nog tänkte alla andra ryttare i hela Kungälvs kommun att de också skulle klara av dagens ridning innan hoppträningen började så det var rätt fullt i ridhuset. Vilket antiklimax då det dessutom visade sig att dagens hoppning var inställd med kort varsel.

Vad fick vi göra å själva lektionen då? I princip kan vi säga att vi red runt på en volt i alla tre gångarterna skritt, trav och galopp. Nog så enkelt om man inte samtidigt måste se till att Xipo inte skjuter ut baken (vilket han gör om jag inte har hundraprocentig koll på skänkelläget), eller andra likartade svårigheter. Men på det hela taget är jag rätt nöjd, jag fick många bra saker att tänka på och Xipo rörde sig riktigt bra efter ett tag, det vill säga inte överilat.

Sen är det ju alltid lika roligt (läs inte alls) att behöva mocka och fixa nästa dygns mat till Xipo när man är trött efter man har ridit. Bläh...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mockar och gör foder gör man INNAN man rider vettu ;-)
Sen kan man ta tag i den roliga biten och bara åka hem och känna sig nöjd (eller inte...)
Häpp!

Ulrik sa...

Jo, jag vet att man mockar och gör foderdet INNAN man rider, i alla fall om man har en tränare som förvarnar om när lektioner börjar mer än två timmar i förväg...
Å andra sidan känner jag mig så flexibel att jag kan leva med det bara det blir nån träning alls.

Skicka en kommentar