lördag 27 mars 2010

Löshopping för 3:e gången, eller var det 4:e...

Idag stod det löshoppning på schemat, inplanerat sen nästan en vecka i förväg av Lina. Vi betade av typ tio hästar på drygt två timmar. Precis som förra gången Xipo löshoppade så var det "vanlig" löshoppningsuppställning med hjälphinder + oxer, samma som man har på treårstestet för halvblod sa Lina. Det är 6,50-7,25 m emellan de två hindren, tror jag, men jag tror inte vi kortade jämfört med de andra halvblodshästarna för Xipo, han har rätt stor galopp för den lilla kroppen.

Resultatet blev att Xipo skötte sig utmärkt. Han är en hyfsad hoppare, men inte lysande. Xipo gasar lite väl mycket i kurva innan hindren, men sen skärper han sig och är väldigt noggrann. Vi höjde till 1m men sänkte lite för då touchade han bommen. en är det rätt roligt att jag kan stanna honom efter hindren bara genom att vissla och sen står han och väntar med mig tills jag smackar igång honom igen, utan någon hink med havre och ingen som försöker stoppa hästarna genom att stå i vägen med en longerpisk.

Lina tyckte att när Xipo fixade hindren utmärkt så var det lika bra att sluta, så han hoppade nog inte mer än 5 gånger. Sen när vi var klara så ledde jag honom i ridhuset utan att hålla i honom bort där de hade lagt grimskaftet. Lite dumt så här efteråt om han hade fått för sig att jogga lite, men han vet när han ska skärpa sig.

Det verkar som Xipo tycker det är kul att löshoppa, allt som innebär en uppgift han ska lösa är kul verkar det som, samma på WE-träningen. Jag undrar vad de andra tänkte för annars verkar Xipo ha rykte om sig att vara klassens clown, men idag hörde jag nån mumla "skötte sig exemplariskt".

0 kommentarer:

Skicka en kommentar