onsdag 17 mars 2010

Bakochfram

Idag skulle det vara hoppträning kl 19 i ridhuset, vilket innebär att man börjar bära fram bommar och hinderstöd redan halv sju. Jag kom ju inte tidigare än vanligt till stallet, dvs tio i sex, så jag borstade Xipo väldigt snabbt i boxen och slängde på sadeln (normalt sett är jag lite mer omsorgsfull). Hade jag varit lite mer noggrann hade jag upptäckt skrubbsåret på mulen innan ridpasset och inte efter. Men det är inte mycket att göra åt mer än att smörja med lite LHP-salva. Jag undrar hur Xipo får dom här såren, är det när han vill leka för mycket i hagen?

Ridpasset blev helt bakochfram för jag ville helst bli klar med de mer stökiga övningarna innan det blev fullt med folk. Det innebär att skrittuppvärmningen blev onormalt kort, att flera galoppövningar, inklusive förvänd galopp, kom innan traven och att inget egentligen blev gjort med i nån snygg form eller på en speciellt mjuk häst.
Är jag nöjd med något då? Ja, när vi slutade vara så seriösa och galopperade i en fin båge runt alla hinderstöden bara för att be dem som bar att lägga en bom på marken så vi kunde öva lite side-pass över den. Att använda galopp för att förflytta sig på snabbaste sätt var oerhört kul. Side-passen gick dessutom väldigt bra. Vi klarar en hel bom åt båda hållen. Dessutom var det väldigt skönt att Xipo faktiskt kunde stå still i halten, något som vi haft problem med både i söndags och igår. Antar att övning faktiskt gett resultat.

Men det måste ha blivit nåt fel idag. Jag var klar i stallet redan efter två timmar och tjugo minuter, vilket måste vara nytt snabbhetsrekord. Jag undrar vad det är som jag har glömt?

1 kommentarer:

Evisen sa...

Hehehe....! Tror inte att det har blivit något fel. Du har väl inte pratat så mycket! Observera att jag refererar till mig själv :o)

Skicka en kommentar