söndag 16 november 2008

Träning för kropp och huvud

Xipo och Arwen har tydligen blivit riktig bundis i hagen ,vilket är väl bra. Fast jag hade hellre sett att han hade gåttt med valack, dels har han blivit lite hingstig gav att gå med ett sto, dels så leker ju valacker mer i hagen vilket hade gett lite utlopp för hans överskottsenergi.

Idag var Xipo och jag och tränade horsemanship för Janne Olinsson hemma hos Monika. Det kan behövas...
Janne var oerhört bra på att sätta sig i respekt hos hästarna som var med, men Xipo var lite misstänksam ändå, jag misstänker att det tar tid för honom att bygga förtroende för nån. En annan positiv följd är att det är mycket träning för huvudet, vilket i sig är bra, han kan behöva öva på att använda hjärnan.
Vi gick dit fram och tillbaka till Monika i blåsten, vilket är väl drygt två kilometer. Weronika tyckte vi var jätteduktiga att gå så långt bara i grimma. Jag antar att mina referensramar är lite skeva när jag tycker att Xipo är jobbig. Alla verkar tycka att han är ovanligt modig, snäll och lätthanterlig för att vara en storhäst...

Jag har inte ridit sen lektionen i torsdags, vilken gick jättebra, även om han var pigg som vanligt. Först red jag i en halvtimme sen red Maria i tjugo minuter och sen avslutade jag i tio minuter till. Det gäller bara att ha honom fokuserad på att arbeta hela tiden, men det tar nästan 40 minuter innan han är tillräckligt uppvärmd både i kroppen och huvudet för att gå riktigt bra. Lite synd att mina ridmuskler inte är så tränade att jag orkar hålla på så länge i ett sträck än, jag brukar krokna efter trettiofem minuter. Det blir väl bättre med tiden nu när jag börjat rida mer regelbundet, även om det inte är varje dag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar