lördag 28 april 2012

Strandritt

Precis som de senare åren så samlades några medlemmar i internetforumet Ryttarfiket för att rida på stranden in Laholmsbukten innan det blir förbjudet för säsongen (1 maj till 15 september är hästarna inte tillåtna på stranden). I år var vi fem hästar och nio ryttare (jag räknar bort hundar och barn som inte uppnått tonåren).
Kajsa och jag hade körde på morgonen med varsin häst i vårt gemensamma släp, Xipo och Amelia, och kom fram till “hundstranden” nästan precis kl. 12, då hade Lena och hennes två döttrar redan kommit med sin gemensamma häst. De två sista hästtransporten dör upp efter ett kort tag.
Vi sadlade och hoppade upp rätt snabbt, till att börja med så hade alla ryttare sin egen häst under sig. Jag försökte vänja Xipo att gå ut i vattnet. Först var det lite problem att ens få honom att kliva i de små bäckarna som rinner ut i vattnet, men till slut insåg han att det var rätt roligt att plaska, det var bara när de små vågorna bröts till skum som han var lite misstänksam.
Vi satte av i grupp söderut längs stranden i rätt långsamt tempo. och vände efter ca 2 kilometer. Vägen tillbaka gick i väsentligt högre tempo ute i vattnet och till slut så galopperade vi uppe i sanden de sista hundra metrarna. jag fegade och kom inte upp i mer än 38 km/h enligt GPS:n i min telefon.
Sen tänkte jag vara snäll och lånade ut Xipo till en av Lenas döttrar, som ju hade stått bredvid. Men jag fick aldrig tillbaka honom. Jag antar att han helt enkelt var för rolig att rida…
Fem blöta ryttare...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar