torsdag 19 april 2012

Kruk!

Kruk! i koreografi av norrmannen Hallgrim Hansegård med danskompaniet FrikarVara Konserthus. Jag har nog aldrig varit på en dansföreställning med så många åskadare i Vara. Det var tur att det blöev så uppskattat av publiken emd stående ovationer.
Hela föreställningen bygger på rörelser från den norska hallingdans, eller Laus. Jag har varit väldigt fascinerad av Halling sen jag såg dåvarande norska mästaren i Kiruna nån gång på 1990-talet. Det är ursprungligen en uppvisningsdans som dansas solo företrädesvis av män (se nedan). I Kruk! hade man integrerat de två musikerna, en violinist och en trumslagare, med de fem dansarna väldigt bra i själva framträdandet. Jag tror att dansarna hade lite olika bakgrund och det var bara två som hade en bakgrund som lausdansare från början.
Jag är imponerad av hur väl man tagit tillvara på de traditionella stegen och gjort en helt igenom modern föreställning som verkade tilltala alla från gymnasieungdomar till dansnördar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar