söndag 8 april 2012

Vitlökskyckling

Bloggen har vid sällsynta tillfällen handlat om mat. I påsk blev det flera tillfällen att laga lite mer omsorgsfullt än vanligt och jag lagade till ett av mina favoritrecept med kyckling, nämligen Carl Butlers recept på vitlökskyckling. Jag har sökt på internet om det skulle vara publicerat någonstans, så hade jag bara kunnat länka till det, men den enda källa jag hittar är det gamla tidningsurklipp jag har sparat från Svenska Dagbladet torsdagen den 8 februari 1996. Därför vill jag dela med mig av det för det är verkligen gott i sina enkla smaker. Jag kollade om recept skyddas av upphovsrätt, men tydligen inte.
  • 1 kyckling på drygt ett kilo eller motsvarande i bitar. Jag har provat med färdiga filéer och det funkar, men köttet blir lite torrare, eller så får man korta tiden i ugnen.
  • 8-1 vitlöksklyftor
  • 2 1/2 dl vitt vin. Att hitta ett lämpligt vin att dricka till maten är verkligen lätta för man tar det som blev över av flaskan. Smaken på skyn blir direkt proportionerlig på kvalitén på vinet, så inget billigt skräp som Gato Blanco e.d.
  • Smör för stekning
  • Salt och peppar
Stycka upp kycklingen i ca 8 bitar.
Skala och finhacka vitlöken (absolut inte pressa!).
Sätt ugnen på 200 grader.
Stek kycklingbitarna så de får lite(!) färg i smör i en medelvarm stekpanna.
Smält 2 msk smör i en ugnssäker gryta på spisen och stek vitlöken så den blir mjuk, men absolut inte tar färg.
Lägg i kycklingbitarna i grytan och vänd runt dem så att alla bitar får vitlök på sig. Salta och peppra efter smak. Originalreceptet säger 1 tsk salt, vilket är rimligt då saltsmaken tenderar att försvinna i ugnen.
Häll på vinet på kycklingen i grytan.
Sätt in grytan i ugnen i 40 minuter.
Jag brukar ha kokt ris och en enkel sallad till. Ös upp mycket sky på kycklingbitarna vid servering!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar