lördag 21 maj 2011

Tävling - Lätt B:1

Nu har vi varit och tävlat. Placeringen var väl kanske inte så mycket att hänga i julgranen, 19:e plats av 27 startande i klassen, men jag är nöjd ändå. 61,79 % i Lätt B:1 är faktiskt personligt rekord. Som vanligt så var det galoppmomenten som gav bäst utdelning med flera sjuor, men egentligen var det inga riktigt svaga punkter i programmet. Till och med den ökade traven som har varit vår akilleshäl fick vi godkänt på och den har nog aldrig varit så bra, inte ens på träning.

Eftersom jag hade starttid 08:57 blev det till att gå upp tidigt, strax innan sex. Hade jag haft tur med lottningen för startordning så hade både jag och Xipo kunnat sova mycket längre, vilket hade varit bra för han har ännu sämre morgonhumör än jag. Nu fick vi köra släpet till hagen på andra sidan ån klockan sju på morgonen och bara lasta honom. Ryktningen och flätning av manen fick vänta tills vi kom fram till tävlingsplatsen. Som tur är följde Kajsa med som groom och hon är snabb på att fläta.

Själva tävlingen ägde rum på Ljuslingsbackens fältrittklubb och var oerhört proffsigt arrangerad, allt var oerhört genomtänkt från parkering och anmälan till informationen till ryttarna under framridningen. Jag förstår att de står som värdar för fälttävlans-SM i september. Framridningen skedde på ett gräsområde med några terränghinder och det gick får i hagen bredvid så det var rätt svårt att få hästarna hundra procent avslappande. Jag lyckades tyvärr inte med Xipo vilket också syntes i domarkommentarerna där domaren ville se honom mer lösgjord.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar