söndag 19 december 2010

Uteritt mitt i snön

En ridtur på Varaslätten, precis som för en vecka sedan. Men utan lika strålande solsken. Lika bra att Xipo får berätta själv:
Du är skitlångsam på att sitta upp. Nu går vi. Nu. Nu! Nu...
...
Det är en grind här och den är stängd. Inte bra! Hur ska vi då kunna göra nåt? Bäst vi går tillbaka till de andra hästarna och lägger ner den här idén.
...
Du, det är rätt många konstiga saker här. Jag måste nog gå mitt i vägen eftersom det är konstiga saker på båda sidor om oss.
...
Skritt är skittråkigt. Jag tycker att trava är en mycket bättre ide. Jag har jättebra grepp vad du än säger. Trava? Nu? Vad är det som snurrar därborta? Rör den sig hitåt? Nä! Trava då?
...
Jag bryr mig inte om att det går en fånig hund i snön därborta. Skulle vi kanske kunna gå lite fortare, det här går långsamt? Och det blåser på min rumpa.
...
Jag fattar att vi inte kan gå rakt igenom den stora snöhögen. Men ner i diket? Fattar du att snön är djuuuup där? Jaja, är du säker så gör jag väl det då. Nu är vi på ett snötäckt fält, ska vi galoppera nu? Inte? Nu då? Inte det heller?
...
Ja!!!! Galopp! Jag är en turbotrimmad Ferrari! Uuöörrffgh!!!?? Husse! Det blev jättedjupt här, ända upp till magen, jag orkar inte! Aha, nu är vi tillbaka där det är lagom djupt, full fart framåt!
...
Bromsa? Hur menar du nu?
...
Är du tokig? Hönsnäten runt träden är skitläskiga, jag tänker inte gå förbi! Vad menar du, får jag inte vända? Djävlar vad halt det var när jag försökte vända ändå! Hmmm, jag ska överväga att rida förbi på vägen, men bara om du är riktigt säker.
Nu är det ett till träd med hönsnät. Jag sa ju det här var en dum idé men du lyssnar ju inte på mig. Suck.
...
Vad är det som springer framför oss? Hare? Ska vi jaga den? Varför får jag inte galoppera utan bara trava? Jaja, vad som helst är bättre än att skritta.
Pust, nu är jag trött. Vi skrittar lite nu va?
...
Varför ska vi gå ner i diket när det är den dumma bilisten som kört fast i snödrivorna och vi behöver gå förbi? Det är faktiskt inte rättvist att jag får snö upp till magen bara för att nån annan är klantig. Jag är snällare än du förtjänar, bara så du vet...
...
Jag ser snöplogen men jag tänker inte flytta på mig. Jag gick faktiskt på den här vägen först och vi är på väg hem. Han får backa! Se, det gjorde han ju, bara man är tillräckligt självsäker.
...
Öh, vi har tränat på att öppna grindar när du sitter på min rygg massvis av gånger. Du behöver inte bli så himla stolt när vi gör det på riktigt. Jag visste ju redan att vi kunde.
...
Äntligen hemma! Undrar om det finns nåt att göra i hagen när jag kommer ut i den? Jag kanske kan reta den svarte litegrann? Eller ska jag småprata lite med den röda?

1 kommentarer:

Levada sa...

Såååå snackar en tvättäkta Lusitano, känner så väl igen "surret" :)

Skicka en kommentar