lördag 4 december 2010

Stunthäst

Tanken var att vi skulle åkt på körkurs med Hugo, men han blev kastrerad igår så Xipo fick hoppa in som stunthäst. Här är lite tankar som Xipo hade om dagen:
- Men dom andra går ut. Jag borde också gå ut. Det är skittråkigt att stå kvar ensam inne i stallet. Jag ser dem ju genom fönstret. Du tänker väl inte lämna kvar mig inne i boxen? Nu händer det nåt! Jag får komma ut! Till stallgången? Jaha, vi ska åka iväg och jobba. Varför sa du inte det från början? Jag väntar här tills du har pysslat klart.
...
Vet du hur tråkigt det är att stå här och vänta här i snön? De andra hästarna får ju faktiskt gå omkring. Det är trååååååkigt att stå still. Om jag sträcker mig lite här över dig så kanske jag kan komma åt lite granknoppar.
...
- Nu har vi gått runt i den här cirkeln hur många gånger som helst, minst tre i alla fall. Och vi går sist! Lurvpellarna framför är skitlångsamma, kan vi inte gå förbi dem? Hallå! Varför tog du min pinne? Jag hade tänkt gå omkring och tugga på den. Om du inte ger mig nåt roligt att göra får jag väl hitta på något själv. Åååh, vad segt det här är. Dom bruna hästarna blir dessutom långsammare ju längre vi håller på, är det nåt fel på dom, eller?
...
- Du dom här linorna är väldigt lika dom som finns vid transporten ibland. Och de är rätt obehagliga. Är du säker på att det här är en bra idé? Jag gillar inte när linorna ligger på min bak. Om du står kvar bredvid mig så känns det rätt ok, tills vidare...
...
- Aha! Vi ska jobba när matte håller i linorna där bak. Äntligen! Kunde vi inte börjat med det på en gång istället för att slösa bort tiden där borta i skogen?
...
- Varför stannar vi? Jag vet att de andra hästarna är långt efter, men det är väl inte mitt fel? Ska jag straffas för att jag är duktig, eller?
...
- Jag vet att jag är duktig, det är ju faktiskt inte speciellt svårt att gå i sidled eller böja sig. Ok, jag får koncentrera mig lite, men vi har faktiskt övat på sånt här förr, även om det är första gången matte gör det med linor bakifrån.
...
- Maten tog slut här inne i åklådan! Och det är hästar som går omkring där ute medan jag står här inne och har tråkigt. Antingen släpper ni ut mig eller så får jag mer mat!
...
- Nu springer den stora röda lös omkring på gården. Det kan aldrig vara bra. Och du sprang iväg! Jag blir faktiskt så nervös när du överger mig ensam inne i stallet att jag inte kan hålla mig. Förlåt.
...
- Kolla, det är mat här i hagen! Men varför håller den svarte på och stilar? Kan han aldrig ta det lugnt? Jag äter faktiskt här.

1 kommentarer:

Anna-Kajsa sa...

Bilder på stunthästen och lurvpellarna kommer. Den röda rymlingen och den svarta odågan får däremot finna sig i att inte bli porträtterade den här gången.

Skicka en kommentar