torsdag 8 april 2010

Rolig eller seriös ridning?

Ridningen gick väldigt bra igår! Fast jag var såklart ensam i ridhuset så ingen såg det. Eller så gick det egentligen skitkass och jag vet inte skillnad, vilket är högst troligt. Men jag hade roligt och då går det bra per defintion! Oavsett vad någon annan tycker, det är viktigast att ha roligt! Och att känna sig duktig är nog viktigare än att vara duktigt, i alla fall om man ska må bra.

Mer i detalj så blev det halva portugisprogrammet, i lite fel ordning samt några galoppfattningar från skritt, som är en av våra styrkor. Xipo kändes bara jättebra med svikt i ryggen och bra benaktion. Fast han gillar inte att fatta vänster galopp när jag samlat honom jättemycket i skritt, han liksom exploderar med alla benen på en gång och så blir de höger galopp istället. Nu ryggade vi först , sen skrittade vi några steg och sen fattade vi galopp och då får han bakdelen väl mycket under sig. Höger galopp är dock inga problem i samma övning. Å andra sidan gjorde vi världens bästa avsaktningar från galopp till skritt, i ett steg var vi nere i skritt utan några anspänningar. Och jag överdriver inte, de var mycket bättre än när jag tränade för Charlotte.

Nu envisas jag med att han ska gå låg, känns ovant, men det ser inte alls så farligt ut i spegeln och på Xipo känns det rätt bra för han kommer upp mer med ryggen, men med den korta nacken så känns det som han försvinner framför mig. Å andra sidan känns det som jag har väldigt mycket häst med vridmoment under mig.
Det där med hur hästen ska gå med huvudet är en källa till ständig diskussion från tävlingsryttare som rider hästen i vad FEI kallar deep, low, round (DLR, eller Rollkür i folkmun) till klassiska ryttare som förordar en mer upprätt hals och huvud. Å andra sidan kunde jag se João Lynce rida sina hästar väldigt djupt emellanåt. Enligt forskning på SLU finns det bara en huvudställning som sliter fysiskt på hästen och det är stjärnkikarpositionen.
Åter till ridningen; jag tycker Xipo var lättare i handen igår än i tisdags. Han var inte riktigt lika på framåt, även om jag skulle vilja att han segade mer på stegen i alla gångarterna. Xipo blir bättre när han vilar lite i steget och inte springer på, men han hade grym benaktion, speciellt fram.
Jag var jätteglad när jag åkte från stallet...

PS. Stavningskontrollen vill ersätta "avsaktningar" med "avkastningar", är det kanske en ryttare som programmerat den?

7 kommentarer:

Levada sa...

Nu slog du många spikar på huvudet;)för det är som det sägs, inte viktigt hur man har det, utan hur man tar det.
Annars tycker jag att det är tokroligt att läsa om dig o din "lus", känner igen nästan allt i minsta detalj.

Helena sa...

Psst, hela snacket med Low, Deep Round är ju att det inte ska vara samma sak som rollkur (inget ü), det är därför FEI har börjat med den definitionen. Sen verkar de inte kunna bestämma sig om det ska vara Low, Deep and Round eller om det ska vara Long, Deep and Round, men men...

Ulrik sa...

Alltid kul att nån uppskattar det man skriver! Om någon annan lusitanoägare känner igen sig är det ju ett extra plus...

När det gäller Rollkur jfr LDR så vet jag att FEI säger att det inte är samma sak, men som lekman så undrar jag hur man ska förstå skillnaden, eller om det är ens är lönt att bry sig om den.
Förresten har FEI tappat nog med trovärdighet de senaste åren, inte minst med listan på tillåtna respektive förbjudna preparat...

Anna-Kajsa sa...

Skillnaden mellan rolkur och ldr är såvitt jag förstår tvånget - ldr är en form hästen söker sig till, rollkur är när ryttaren drar ner/håller kvar hästen där med tvång (t ex kraftigt genomslag i stången). En viktig skillnad tycker jag, men visst blir det svårt att avgöra skillnaden och dra gränserna. Jag kan bara instämma i FEIs megagroda när det gäller den "progressiva listan". Snacka om att göra sig av med trovärdighet snabbt, rappt och elegant... Förhoppningsvis har omvärldens reaktioner stoppat galenskapen, men det stärker ju inte FEI.

Kerstin sa...

Och här hoppar jag in från ingenstans.. :) Att rida hästen lång och låg är och har för mig alltid varit ett moment i början, mitten och slutet på ett pass. Men jag har nog aldrig ridit den med nosen bakom lodplan som de gör i rollküren och LDR.. Har alltid fått lära mig att nosen ska var lite framme... Är jag helt ute och cyklar nu..
Trevlig blogg du har!! Återkommer nog! :)

Ulrik sa...

Tack för komplimangen!

När det gäller nosen framför eller bakom lodplan så är jag inte så orolig. Tre olika instruktörer har sagt att det är helt ok att just min häst går med nosen bakom när han går låg. Det viktiga är väl vinkeln i ganascherna? Och när han höjer halsen så hamnar nosryggen i en helt normal position.

Kerstin sa...

Du har så rätt i det med vinklingen i ganaschen. :)

Skicka en kommentar