söndag 18 april 2010

Veckouppdatering

Det har blivit dressyrträning i princip varje dag tidigare i veckan så idag bestämde jag oss att vi skulle rida ut, trots att det blåste och fladdrade i vinden. Jag var lite osäker på det smarta i det beslutet då Xipo tidigare i veckan tvärnitat i trav när han såg en barnvagn utanför paddocken. Men i söndags red både jag ock Kajsa honom i paddocken och då gick det utmärkt

Nu gick det faktiskt riktigt bra att rida ut i naturen, så vi klättrade järnet i skogen. han flämtade rejält efter den riktigt långa branta backen uppför.
Xipo hoppade till när det flög upp två änder som hade gömt sig i ett dike bredvid oss, men annars var han en klippa. Eller ja, utom när han inte ville kliva över den 20 cm breda bäcken. Till sluta fick jag hoppa av och gå före och då går han inte över bäcken utan gör ett gigantojämfotahopp. Jag höll på att få 500kg häst i knät.
Som tur är siktade Xipo bredvid mig och brakade in i en gran så han fick nåt att tugga på. Jag var inte riktigt förberedd på att Xipo skulle göra ett jättesprång förbi mig, han hade ju en dryg meter på andra sidan bäcken med torr mark att kliva på. Men det är ju svårt att stanna så snabbt när man tar ett jättehopp, det kan inte ens Xipo. Men han var helt kool efteråt när jag satte upp. När vi kom ut ur skogen så körde det runt en frontlastare, den fnös Xipo lite åt men gick förbi utan att ens sakta ner farten. Det är därför jag är så irriterad på att han hetsar upp sig över barnvagnar när vi rider i paddocken.

Annars så händer det en del i stallet. Dels så har det blivit en totalrenovering av lägenheten, vilket kan ses på bilden. Dels har Xipo fått en fint skimmelsto som boxgranne, som han varit väldigt nyfiken på sen hon kom.

PS. Jag glömde ju! Dressyrträningen går riktigt bra. Tycker jag alltså...

5 kommentarer:

Levada sa...

Haha-GIGANTOHOPP är dom superduktiga på "Lusarna", min gör exakt likadant. Är bäcken 20 cm. bred hoppar han minst tre m. långt o två meter högt

Ulrik sa...

Tydligen så är det så här det går till. man lär sig nåt nytt varje dag.
Nu är målet att han ska våga göra såna hopp med ryttare då...

Anna-Kajsa sa...

Målet är väl att han ska göra lagom stora hopp med ryttare! Det är mycket lättare att följa med om hoppstorleken har någon slags relation till det man hoppar över, tycker i alla fall jag. Amelia har delvis en annan uppfattning i frågan.
PS Jag tycker också att din dressyrträning går framåt, X var jättefin förra söndagen.

Kerstin sa...

Vet inte du att barnvagnar är betydligt farligare än stora maskiner?? De innehåller små, slemmiga monster, som när som helst kan låta och göra utfall.... Precis som stenarna och trädrötterna i vår skog, man vet aldrig.... Men en frontlastare går inte att missa!!
;)

Ulrik sa...

Just stenar och trädrötter går väldigt bra, liksom rådjur och kaniner. Vi har faktiskt inte träffat på någonting i skogen som han verkar obekväm eller nervös inför. Till och med hundar är helt ok om de inte är extremt ilskna. Inte ens vargen i horisonten hetsade X upp sig över. När det irrade in en älg bland hästhagarna och som försökte ta sig över alla elstängslen var X lite undrande vad det var som hände.

Jag tror att barnvagnarna utanför paddocken och vättarna under läktaren i ridhuset bara är en ursäkt för att att ta en paus i dressyrjobbet.

Skicka en kommentar