onsdag 13 maj 2009

Sadelprovning

Nu har jag och Xipo visat upp oss för sadelprovaren. Först var det tänkt att det skulle komma en reporter från tidningen Ridsport och ta lite bilder också, men det slapp vi som tur var.
Har man en häst med väldigt kort rygg och som för tillfället är överbygg så visade det sig inte helt lätt att hitta en perfekt sadel, men sadelprovaren var helt säker på att det skulle fixa sig. Med en rätt dyr sadel faktiskt, som dessutom får beställas för att bli helt perfekt. Jag tyckte att Xipo röde sig bättre redan med de han hade med sig i bilen, men sadelprovaren sa att Xipo skulle röra sig ännu bättre med den han tänkte på.

Själva proceduren gick på drygt en timme. Först tittade han på Xipo med sin nuvarande sadel och jag förklarade lite om att jag tyckte Xipo blivit sämre på att böja sig och har ingen framåtbjudning i nedsutten trav. Sen fick vi visa upp oss i en provsadel i alla tre gångarterna. Det var väl inte min bästa ridning, men högergaloppen gick förvånansvärt bra med tanke på att vi hade gjort noll uppvärmning. Sen vill han se Xipo röra sig fritt så vi plockade av sadeln och släppte lös Xipo i det tomma ridhuset. Jag trodde han skulle få stora knäppen men han skötte sig förvånansvärt bra. Det var nästa som att longera honom för han sprang i cirkel runt mig och jag kunde styra gångarten med bara min röst. Super!

Sist så tog sadelprovaren en hel mängd mått på Xipo och mig så att allt skulle stämma med storlek på bossor, sits, kåpor och jag vet inte vad. Han tyckte till och med att fästena för sadelgjordsstropparna skulle modifieras jämfört med standard för att sadeln skulle ligga så stabilt som möjligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar