torsdag 6 januari 2011

Seriös träning

 Eftersom jag bara har slappat med den seriösa träningen den senaste månaden så fick Kajsa ta tag i saken i tisdags. Hon hade turen att få en tid hos sin tränare Anette och tog med Xipo (och mig som fotograf och hästskötare).
Xipo presterade kanske inte på topp som han gjorde i höstas, men jag tyckte det gick rätt bra ändå, framför allt så är han ju aldrig motvillig till att jobba.

 Jag tror Anette dels har förstått att Xipo är lite annorlunda jämfört med halvbloden och hon hade lyssnat på Kajsa för träningen var lite annorlunda upplagd. Till exempel var det mycket mer skrittarbete än ett vanligt träningspass. Träningen avslutades med övning på galoppombyten i serpentiner, men som vanligt spänner sig Xipo när han vet att det är dags att träna byten, men det blir ju bytt ändå. Om man gör dem utan att förvarna så blir de mycket mer avslappnade och eleganta, som Kajsa gjorde i början av passet när hon bytte varv.

2 kommentarer:

Levada sa...

Kan man få en högtempad, energisk Lusitano att verkligen slappna av (genom mycket skrittarbete) blir han den mest underbara varelse att rida, tycker jag.

Anna-Kajsa sa...

Jag kommer ju från den traditionella ridutbildningen och är inte så van med så stor mängd skrittarbete som används i t ex Portugal, men även jag har upptäckt hur mycket nytta ett väl genomfört skrittarbete gör. En känslig häst, lusitano eller annan, som är koncentrerad på arbete och samtidigt avspänd är en dröm - och Xipo hör definitivt ofta till den kategorin.

Skicka en kommentar