tisdag 6 mars 2012

A dance tribute to the art of football

En koreografi av Jo Strømgren som kombinerar fotboll och dans. Låter helt klart intressant…

Hälften av publiken på Vara Konserthus består av unga killar, de är nog där mer för att de är intresserade av fotboll än av dans. För mig är det tvärtom. När jag ser stycket undrar jag om jag missar en del poänger för att jag inte kan någonting om fotboll, men det hindrar inte att jag tycker det är väldigt underhållande. Själva koreografin är mycket maskulin, jag skulle nog säga grabbig, trots att en av dansarna är kvinna, men det rä helt underordnat, detta är männens sport. Men det finns också vissa homoerotiska undertoner i all grabbigheten. Fysisk kanske är det mest neutrala ordet för att beskriva koreografin, men det betyder ju också att det är något som tilltalar mig. Dessutom fanns det en hel del humoristiska poänger, dubbel utdelning alltså.

Jag funderar på hur någon som är frälst i fotboll uppfattar det hela? Som en hyllning till världens största sport, eller att man gör något så viktigt till åtlöje? Jag vet faktiskt inte. Det enda jag vet är att jag som inte kan något om fotboll inte uppfattade dansen som något nervärderande.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar